News World News

Thursday 19 October 2017

Egypt TV station bans satire show

Egyptian television satirist Bassem Youssef. His satirical TV show was taken off the air.
Egyptian television satirist Bassem Youssef. His satirical TV show was taken off the air.

A private Egyptian TV station stopped the airing of the latest episode of a widely popular political satire show .

It took the action after it came under fire for mocking the ultranationalist, pro-military fervor gripping the country.

CBC announced the programme by Bassem Youssef would not be shown because the satirist and his producer violated its editorial policies.

The announcement came just minutes before Mr Youssef's show El-Bernameg, or"The Programme in Arabic, was to air last night.

A broadcaster read a statement issued by the station's board of directors saying that Mr Youssef and the producer "insist on continuing to not commit to the editorial policy" of CBC, which he said are part of the contract.

The pre-recorded weekly programme returned to the air last week after a four-month hiatus that happened as Egypt's military toppled Islamist President Mohammed Morsi after massive protests against his government.

Mr Youssef often mocked Mr Morsi on the programme, galvanising public disenchantment with the leader.

His show last week strongly mocked the military fever now gripping Egypt, and poked fun at military chief General Abdel-Fattah el-Sissi.

Military supporters immediately filed legal complaints against the show.

CBC, whose programming largely supported the coup, distanced itself from the programme's content.

The channel said after the first show that it supports national sentiment and is "keen on not using phrases and innuendos that may lead to mocking national sentiment or symbols of the Egyptian state".

It did, however, say at the time it was committed to freedom of expression. But the statement appeared to lay blame for any criticism of the show on Mr Youssef and serve as a warning to the satirist.

In the episode that was to be shown yesterday, Mr Youssef has a comeback. He spent a large segment of the programme mocking CBC, as well as its editorial policies, the statement it put out against his last show and its choice of soap operas,.

Those who watched the pre-recorded episode said it also made fun of other media outlets, but hardly mentioned the government or the military.

Critics of Mr Youssef staged a protest outside the theatre where he was recording his programme on Wednesday and scuffled with his supporters. Riot police broke up the crowd.

Egypt's prosecutors launched investigations into complaints about the show, including accusations he disrupted public order and mocked Egypt and its military leaders.

Mr Youssef had been subjected to similar litigation when Mr Morsi was in power. Mr Morsi's supporters had filed complaints about his programme, accusing him of insulting the president and Islam, leading to him once being briefly detained.

Yesterday the station's statement said after reviewing the content of last week's episode, it deemed the programme violated its instructions.

It said: " After the angry reaction following the last episode, we notified the presenter and producer of the programme on the need to abide by the guidelines in the statement."

The station also said that Mr Youssef violated financial commitments, failed to live to his commitments in the first season and demanded more money.

The suspension provoked immediate angry reaction, mostly directed at CBC. One group- the June 30 Front - called for a boycott of the station, hailing Mr Youssef as a "dreamer of freedom" who puts a smile on the face of Egyptians.

Others criticised the new sense of fear about expressing opinions in Egypt that run counter to the military.

Mohammed ElBaradei, the prominent democracy advocate who served briefly as vice president in the post-Morsi government, sided with Mr Youssef and lamented violation of freedom of expression.

"If (freedom of expression) is limited to those we agree with, it is an empty slogan. The courage is in defending it not repressing. Salute and appreciation to Youssef," he wrote on his Twitter account.

Mr Youssef has had disputes with the station before. In his first episode after joining the station at the height of the Morsi rule, Mr Youssef mocked it for being stacked with former supporters of the regime of Hosni Mubarak. He also made fun of its claims of having revolutionary credentials.

The satirist angered one of the station's star broadcasters so much that the broadcaster threatened to take legal action against him. The station did not air the following episode, though the show returned a week later.

Mr Youssef left Egypt for the United Arab Emirates yesterday hours before the show's suspension. It was not clear if he was in the Gulf state on a business or private trip.

AP

Press Association

Editors Choice

Also in World News