independent

Friday 18 April 2014

Former Vice President Gore defends sale of his TV station to Al Jazeera

FORMER US vice president Al Gore said tough competition from major U.S. television networks forced him to sell Current TV to Al Jazeera.

Announcing the sale, Gore praised the Arabic news broadcaster's coverage of climate change. However critics have not been slow to point out that Qatar-based Al Jazeera is partially funded by the Gulf oil state even as Gore champions efforts to battle global warming.

Gore, who won a Nobel Peace Prize for raising awareness about the problems with climate change, said that he was proud of the channel and had never thought of it as simply a monetary investment.

"As an independent network ... we found it difficult to compete in this age of conglomerates," he said.

Earlier this month, Al Jazeera announced it was buying Current TV, a move that could enable it to better compete with American news networks like CNN, MSNBC and Fox.

Terms were undisclosed, but analysts estimated the deal could be worth as much as $500 million; Gore has reportedly pocketed roughly $100 million in the deal.

"I'm proud of what my partner Joel Hyatt and I did with Current TV," said Gore, who served under Democratic President Bill Clinton for eight years before losing his own bid for the presidency in 2000. He and Hyatt started the channel in 2005.

Al Jazeera operates under the patronage of the emir of Qatar and his family. The Middle East country tucked between Saudi Arabia and the Persian Gulf gets much of its wealth from oil and gas. The news network has said it planned a new U.S.-based news channel with the acquisition but has already struggled over distribution issues.

Gore has been criticized for selling the channel to a broadcaster that is partially funded by the Gulf oil state even as he champions efforts to battle global warming.

He has taken U.S. television networks to task, for instance, for accepting advertising dollars from traditional energy companies in his recently published book "The Future," according to NBC.

But on Tuesday he deflected the criticism, saying Al Jazeera is committed to strong coverage of climate change and the environment.

"By the way, it's climate coverage has been far more extensive and of high quality than any of the networks here," he said.

"Virtually every news and political commentary program on television is sponsored in part by oil, coal and gas companies - not just during the campaign seasons, but all the time, year in and year out - with messages designed to soothe and reassure the audience that everything is fine, the global environment is not threatened," Gore writes in the book, NBC said.

Scientists say emissions from cars and coal-fed power plants are partially to blame for the carbon dioxide warming the planet, but many conservatives challenge that idea and have raised doubts about global warming overall.

The 2006 documentary film "An Inconvenient Truth" that chronicled Gore's effort to raise awareness about global climate change won numerous awards, including an Academy Award.

Gore, who has said President Barack Obama's effort on global warming issues during his first term fell short, praised the president's call to action in his second inaugural address last week.

"He has now put his commitment out there ... he's put his presidency behind this issue," he said

Also in this Section

Classifieds

CarsIreland

Independent Shopping.ie

Meet, chat and connect with
singles in your area

Independent Shopping.ie

Meet Singles Now

Findajob

Apps

Now available on

Independent.ie on Twitter

More

Most Read

Independent Gallery

Your photos

Send us your weather photos promo

Celebrity News