Monday 16 January 2017

Eurosceptic newspapers backed Leave campaign - even in adapted Irish editions

Published 25/06/2016 | 02:30

Murdoch's tabloid title, The Sun, also campaigned heavily for a Brexit, with a front-page lead article headlined
Murdoch's tabloid title, The Sun, also campaigned heavily for a Brexit, with a front-page lead article headlined "BeLEAVE in Britain".

The Brexit campaign was marked by the positions adopted by newspaper titles in Britain. And this editorial line was also followed by some of their Irish editions.

  • Go To

Last weekend, The Sunday Times Irish edition ran a lengthy editorial calling for Britain to leave the EU.

Notably, the newspaper made no reference to the impact - positive or negative - such a move would have in Ireland. "This Thursday, Britain should vote to leave. Yes, it must be prepared for a bumpy ride, but this vote may be the only opportunity to call a halt to the onward march of the centralising Europe project. Such a state would be neither in Britain's interests, nor Europe's."

The newspaper is owned by the media mogul Rupert Murdoch. Murdoch's tabloid title, The Sun, also campaigned heavily for a Brexit, with a front-page lead article headlined "BeLEAVE in Britain".

The newspaper dismissed economic forecasts as "nonsense", urging Britain to avoid being engulfed by a "relentlessly expanding German-dominated federal state". The Eurosceptic British press, many of whose titles also publish somewhat adapted Irish editions, were firmly pushing their readers towards Leave. The Daily Mail and Daily Express were both virulently in favour of a Brexit, but the Daily Telegraph also weighed in heavily in the final week of the campaign.

However, The Daily Mirror, the Guardian and the Financial Times backed Britain staying in the EU. The Times, the daily paper also owned by Mr Murdoch, ultimately did support the EU status, saying on the front page: "Why remain is best for Britain."

Irish Independent

Read More

Promoted articles

Editors Choice

Also in Business